DIMECRES 22 DE MAIG | 21:00 h | FILMOTECA DE CATALUNYA
La Mère de tous les mensonges (The Mother of All Lies)
Asmae El Moudir, Marroc, Aràbia Saudita, Qatar, Egipte, 2023, 97’, VOSC
Estrena a Catalunya
La jove cineasta marroquina Asmae el Moudir conserva una única fotografia de la seva infància. L’absència d’imatges i el silenci dels seus familiars són el punt de partida per a un viatge al passat en el qual s’acaba topant de cara amb la memòria recent del país: les revoltes del pa, aixecaments populars ocorreguts a Casablanca l’any 1981, que es van saldar amb centenars de persones mortes i desaparegudes. Com reconstruir la memòria individual i col·lectiva quan no existeixen proves visuals? La cineasta crea un dispositiu artesanal en el qual una maqueta del seu barri i unes petites figures de fang serviran per a revisitar aquell moment proposant, com ella mateixa explica, un nou arxiu visual per a aquesta generació de cineastes marroquines. El film resultant va guanyar el premi a la Millor direcció d’Un Certain Regard al Festival de Cannes.
* Amb presentació a càrrec de l’equip de la MIFDB.
Contacte distribució: Maite Robles (maite@filmin.es)
Festivals (selecció)
Festival Cannes (Premi millor direcció Un certain regard)
ZINEBI, Festival Internacional De Cine Documental y Cortometraje de Bilbao
SEMINCI, Semana Internacional de Cine de Valladolid
Explicar una història del passat sense cap prova visual era un gran repte, així que vaig haver d’adaptar-me i crear una forma, el meu propi material per explicar aquesta història. Vaig tenir problemes per intentar filmar a les ubicacions previstes (…) Finalment vaig visitar el meu pare, el meu còmplice, i li vaig suplicar: “Pare, vas construir la majoria de les cases d’aquest barri, així que construeix-me escenografies per a tots els llocs on no puc rodar”.
Explicar una història del passat sense cap prova visual era un gran repte, així que vaig haver d’adaptar-me i crear una forma, el meu propi material per explicar aquesta història. Vaig tenir problemes per intentar filmar a les ubicacions previstes (…) Finalment vaig visitar el meu pare, el meu còmplice, i li vaig suplicar: “Pare, vas construir la majoria de les cases d’aquest barri, així que construeix-me escenografies per a tots els llocs on no puc rodar”.