Retrospectiva a Sara Gómez
Del 29 de maig al 6 de juny
Organitzada juntament amb la Filmoteca de Catalunya
A Sara li hauria agradat fer cinema sense càmeres, sense micròfons: directament.
Tomás Gutiérrez Alea
Sara Gómez va realitzar dues dotzenes de curtmetratges i un llargmetratge, convertint-se així en una de les primeres dones a dirigir pel·lícules a la Cuba revolucionària. Amb motiu del 50è aniversari de la seva mort i gràcies a la restauració i digitalització dels seus films, realitzada per l’Instituto Cubano de Arte e Industria Cinematográficos (ICAIC), en cooperació amb Vulnerable Media Lab de Canadà i Arsenal-Institut de Cinema i Videoart de Berlín, la MIFDB retorna a l’obra d’aquesta cineasta pionera, considerada com la primera en l’àmbit de la ficció del seu país amb una retrospectiva organitzada juntament amb la Filmoteca de Catalunya. En aquesta retrospectiva gairebé completa presenciarem una obra en la qual, intuïtivament, cristal·litzen les qualitats d’un “cinema imperfecte”. Un cinema popular que reflecteix compromís amb els moviments d’alliberament i justícia social, un cinema que mostra un profund interès en la cultura afrocubana i en les seves arrels a l’illa.
Les pel·lícules de Sara Gómez —o Sarita, com va signar tota la vida— tensen les fronteres entre el documental i la ficció per incidir en les contradiccions individuals i socials, en les zones de llum i ombra de la Cuba revolucionària. Des del primer film, Plaza vieja (1962), fins al darrer, De cierta manera (1974), la divisa que presideix el seu cinema pot resumir-se en la frase que enunciava a Mi aporte (1972): «Yo renuncio a sentirme impotente». El conjunt del treball d’aquesta cineasta fa evident que va ser coherent amb aquesta determinació i que va assolir, així mateix, el seu propòsit, explícit en aquest mateix documental: fer del seu cinema una aportació estèticament transformadora a la societat del seu temps.
De cierta manera
Sara Gómez, Cuba, 1974, 74’, VE
Dimecres 29 de maig | 20.00 h | S. Chomón
Dijous 6 de juny | 17.00 h | S. Chomón
La creació del barri de Miraflores, a La Habana, construït el 1962 amb la participació de les persones que l’havien de poblar, va ser una de les primeres mesures posades en pràctica després del triomf de la Revolució. Aquest és l’escenari que Sara Gómez va escollir per parlar, amb una mirada àmplia, del procés… Seguir llegint>>
* Amb presentació a càrrec de l’acadèmica María Luisa Ortega i la cofundadora de la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona, Marta Selva
Curtmetratges I
Dijous 30 de maig | 18.00 h | Sala Laya
Dissabte 1 de juny | 21.00 h | Sala Laya
Primers curtmetratges realitzats per la cineasta al llarg dels anys seixanta. En ells Sara Gómez aborda la història recent de Cuba i el seu passat colonial, el relat sobre els seus propis orígens i la seva genealogia familiar i qüestions transversals…. Seguir llegint>>
Curtmetratges II
Dijous 30 de maig | 21.00 h | Sala Laya
Diumenge 2 de juny | 21.00 h | Sala Laya
En aquestes peces realitzades entre finals dels anys seixanta i principis de la dècada dels setanta la cineasta cubana s’interessa per la nova societat sorgida després de la revolució acostant-se a les assemblees populars… Seguir llegint>>
Curtmetratges III
Divendres 31 de maig | 21.00 h | Sala Laya
Dimecres 5 de juny | 21.30 h | Sala Laya
Amb el seu llenguatge cinematogràfic totalment consolidat, la cineasta dedica aquests últims curtmetratges de la seva carrera a abordar el paper de les dones en la societat cubana… Seguir llegint>>
Filmoteca de Catalunya
Plaça de Salvador Seguí, 1-9. Barcelona
Metro L2, L3 Autobusos 21 / 59 / 88 / 91 / D20 / D50 / H14 / V11 / V13