Revelades. Dones a l’EOC (Escuela Oficial de Cinematografia)
1952-1966
Programa elaborat conjuntament amb la Filmoteca Española
Amb el suport del CCCB
Dimarts 10 de desembre de 2019
Auditori CCCB
Programa doble que proposa dos recorreguts cronològics i temàtics per les pràctiques cinematogràfiques realitzades per les alumnes de direcció del Instituto de Investigaciones y Experiencias Cinematográficas /Escuela Oficial de Cinematografía (IIEC/EOC). Al llarg del cicle de vida de l’escola només dues de les dotze dones que van aspirar a graduar-se en l’especialitat de direcció ho van fer. Això subratlla el valor de les peces, ara vestigis de l’aportació de les dones a la cultura cinematogràfica de l’època que ens parlen de les dificultats per a la creació a què van haver de fer front i de les seves maneres d’entendre el cinema i de veure el món.
10 de desembre | 18.00 h
Sessió 1: Per què fa mal, l’amor? (68 minuts)
L’amor romàntic i les seves falles constitueixen el fil conductor d’aquesta sessió.
Amb la presència de la investigadora Sonia García López, curadora del programa.
Aquella primavera
Ángela Asensio y de Merlo, 1958
Un adolescent escriu una carta a un amic del seu pare per veure’s. Angelines, la nena, es disfressa i va al seu encontre.
Novios en el parque
Kathryn Waldo, 1960
Una parella passa un dia al parc. Anys després, ella i la seva família arriben a una terrassa i el seu antic enamorat resulta ser el cambrer que els serveix.
El telegrama
Helena Lumbreras, 1961
Una dona s’avorreix fins que un telegrama li anuncia l’arribada del seu amant. Els intents per cridar la seva atenció resulten infructuosos.
Encuentro
Kathryn Waldo, 1964
Madrid, 1938. Per amagar a un partidari del cop d’estat ferit, una adolescent burgesa es fa passar per prostituta.
Carmen de Carabanchel
Cecilia Bartolomé, 1965
Una parella jove amb fills ensopega amb l’oposició de la societat al control de natalitat.
La otra soledad
Josefina Molina, 1966
Fresc sobre els desitjos i passions d’una adolescent, que oscil·len entre la insatisfacció familiar i l’interès cap al company de la seva germana.
10 de desembre | 20.00 h
Sessió 2: Davant la llei (64 minuts)
Centrada en la confrontació amb la llei, aquesta sessió mostra l’evolució de les narratives atravessades pel delicte.
Amb la presència de la investigadora Sonia García López, curadora del programa.
Bosque
Manuela González-Haba, 1952
Un guarda forestal segueix les passes d’un llenyataire furtiu al bosc.
A los toros
Helena Lumbreras, 1960
Un exseminarista és acusat per una dona d’haver-li intentat robar el portamonedes davant la plaça de toros de Las Ventas.
La reacción
María Teresa Dressel, 1960
Un infant orina per la finestra, amb tant mala sort que cau a sobre la mà d’una dona, que deixa la mà estesa, fent que la gent li doni almoina.
Cuestión de gustos
María Teresa Dressel, 1961
Un lladre entra per la finestra d’una casa i roba un pastís.
La siesta
Cecilia Bartolomé, 1962
Una parella passeja i descansa al camp. Un amic que està amb ells discuteix amb el noi, es barallen i, accidentalment, mor.
El primer día
Helena Lumbreras, 1962
En una estació de tren, un lladre roba la cartera a una parella aprofitant la baixada dels viatgers. El noi corre rere el lladre que desapareix després de pujar a un altre tren. La noia sola i perduda decideix sortir al carrer.
Documental
Josefina Molina, 1964
Metro Colón, carrers de Madrid. Centre Penitenciari de Maternologia i Puericultura.
La brujita
Cecilia Bartolomé, 1965
Un vidu viu amb la seva filla, mostra un gran interès en els llibres i les oracions de les bruixes.