In the Name of Scheherazade or the First Beergarden in Teheran (En nombre de Sheherezade o el primer beergarden de Teherán)

Narges Kalhor, Alemanya, 2019. 75’. VOSE.

Aquest film és un martell contra les normes narratives, un viatge surrealista per Les mil i una nits, un cabdell d’històries desconstruïdes, un exercici de punk decolonial. Narges Kalhor segueix a quatre personatges que s’han traslladat a Alemanya per fugir de la nefasta situació política dels seus països d’origen. Un jove gay siri que tem la deportació, una noia iraniana que somia construir un Beergarden a Teheran, una jove que intenta acabar la seva pel·lícula de final d’estudis amb els pèssims consells del seu professor i Scheherezade, que segueix narrant contes nit rere nit.

Festivals (selecció):
Internationales Frauenfilmfest Dortmund / Klön
Visions du Réel
Dok Leipzig
Cinemigrante

Scheherazade, la meravellosa narradora de Les mil i una nits, era una antiga reina persa, però Narges Kalhor és una jove iraniana del segle XXI que narra les seves pròpies històries fantàstiques. Apareix al film interpretant-se a ella mateixa com un exemplar de la generació crescuda després de la revolució a Iran, assenyalant que per a les dones com ella, anar a discoteques, beure alcohol, portar maquillatge o el cabell sense lligar són perillosos i estrictes tabús.

Maurie Alioff

POV Magazine

Amb intel·ligència arquitectònica, Kalhor aplica la crítica implícita de Scheherazade a l’estructura de poder que subjeu a l’obligació d’explicar una única història amb el seu film. La seva complexa narrativa és una estratègia de supervivència en la que el plaer de la història amaga una submissió (meta-narrativa) però també una rebel·lió, un compromís, una crítica.

Giuseppe di Salvatore

Filmexplorer

En algun moment m’he sentit com Scheherezade en el sentit que ella havia d’explicar històries interessants totes les nits per a que el rei no acabés amb la seva vida i fer un film de final de carrera amb un tutor que ho jutja tot és una mica similar…

 

Comentari de la directora