Sembla que la pel·lícula ha estat una mena de consol. He fet plorar tant homes com dones, i m’han escrit cartes explicant-me que havien hagut de sortir de la projecció per plorar. En part, perquè la història mostra que és difícil ser un home i és difícil ser una dona i com la societat dona forma i impulsa aquestes coses anomenades masculinitat i feminitat. Però el que és infinitament més important és la nostra humanitat comuna. El que no vol dir que no tinguem experiències molt diferents i que se’ns tracti de manera molt diferent a causa del gènere. Un altre consol és que la pel·lícula reconeix la complexitat de la sexualitat i la identitat i la majoria de nosaltres ens hem sentit empesos a un racó reduccionista. Les persones som molt més complicades que això.
Orlando
Sally Potter, Gran Bretanya, 1992, 94′.
Adaptació cinematogràfica de la novel·la homònima escrita per Virgina Wolf. Orlando, un personatge andrògin i immortal, viu la fluïdesa del gènere amb la mateixa naturalitat que viu el pas del temps, de segle a segle. Tilda Swinton interpreta el paper protagonista en aquest film que s’ha erigit, com la novel·la ho va fer, en un clàssic feminista per a grans públics.
Festivals (selecció)
Premis Oscar: nominació a Millor direcció artística i a Millor vestuari
Festival de Venècia: Premi del Públic
Premis BAFTA: Millor maquillatge i Perruqueria
Premis David de Donatello: Millor actriu estrangera
Festival de Sitges: Millor pel·lícula
Premis Independent Spirit: nominació a Millor pel·lícula estrangera
Premis del Cine Europeu: nominació a Millor actriu
Plena de grans plaers visuals, bromes astutes … i romanticisme … és meravellosa.
Moderna, sexy i perversament divertida